Almindelige salgs- og leveringsbetingelser for DuoLine ApS
1. INDLEDNING for salgs- og leveringsbetingelser
1.1. For alle leverancer og ordrer gælder ”Almindelige salg- og leveringsbetingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed (AB 18)” med de ændringer/tilføjelser, som fremgår af nærværende aftalevilkår og regnes for accepteret ved accepten af Duo Line ApS’ tilbud, ordrebekræftelse eller faktura.
1.2. Specielle betingelser fra købers side, specificeret i købers ordre, er ikke bindende for Duo Line ApS, med mindre skriftlig accept foreligger.
1.3. Ved leverancer og ordrer i de nordiske lande gælder ”Almindelige leveringsbetingelser for leverance af maskiner og andet mekanisk udstyr mellem Danmark, Finland, Norge og Sverige samt indenfor disse lande” (NL 92) med de ændringer/tilføjelser, som fremgår af nærværende aftalevilkår og regnes for accepteret ved accepten af Duo Line ApS’ tilbud, ordrebekræftelse eller faktura.
2. TILBUD OG PRISER
2.1. De opgivne priser er angivet både inkl. og excl. moms. Priser er excl. eventuelle andre afgifter, montage, emballage m.v. Duo Line ApS kan frit tilbagekalde tilbud, indtil købers accept er kommet frem til Duo Line ApS.
2.2. Duo Line ApS forbeholder sig ret til uden varsel at ændre prislister og katalog materiale. Opgivne mål og tekniske specifikationer i katalog materiale er vejledende. Duo Line ApS påtager sig intet ansvar for fejl i ovennævnte materiale.
2.3. Hvis Duo Line ApS’ bekræftelse af en ordre ikke stemmer overens med køberens ordre eller aftalegrundlaget, og køberen ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal køberen meddele dette til Duo Line ApS skriftligt senest 3 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er køberen bundet af ordrebekræftelsen.
2.4. Såfremt der ikke er aftalt en fast pris for det aftalte arbejde, er vejledende timepris kr. 550,- inkl. moms. Såfremt der er tale om opgave- og/eller konsulenthonorar er vejledende timepris kr. 800,- inkl. moms. Dette omfatter f.eks. bestilling og håndtering af reservedele, undersøgelser og korrespondance med leverandører og lignende. Listen er ikke udtømmende. Duo Line ApS giver skriftlig besked til køber forinden iværksættelse af sådanne arbejder.
2.5. Duo Line ApS forbeholder sig ret til at kræve hel eller delvis forudbetaling forinden opstart af opgaven.
2.6. Der afregnes som minimum 1 time pr. teknikerbesøg. Tidsforbruget beregnes fra tidspunktet, hvor tekniker påbegynder kørsel til køber og afsluttes når tekniker er tilbage igen. Såfremt tekniker foretager flere kundebesøg i området, deles transporttid ligeligt imellem de pågældende kunder.
2.7. Der afregnes særskilt for udgifter til færger, broer, parkering mv.
2.8. Ordrer under kr. 1.000,- inkl. moms kan blive pålagt et håndteringsgebyr pt. kr. 125,- inkl. moms.
3. ORDRER
3.1. Køb er endeligt, når Duo Line ApS har bekræftet ordren derved, at ordrebekræftelse er fremkommet til køber.
3.2. Udførelse af arbejde på tilkald og uden forudgående korrespondance vil være reguleret af disse betingelser.
3.3. Duo Line ApS forbeholder sig ret til at ændre en i ordrebekræftelsen angiven pris, såfremt der indtræffer ændringer i valutakurser, toldsatser, afgifter og transportomkostninger. Dette gælder også ved løbende leverancer med hensyn til den del af leverancen, som på tidspunktet for en eventuel regulering endnu ikke er leveret. Duo Line ApS er ikke forpligtet til at levere yderligere, såfremt køberen har misligholdt sine betalingsforpligtelser for tidligere delleverancer. Duo Line ApS forbeholder sig ret til at kræve bankgaranti el.lign. for ordre omfattende produkter, der må anses for at være så køberspecificerede, at alternativ anvendelse er usandsynlig. Annullering accepteres kun efter aftale og mod betaling af påløbne omkostninger og dækningsbidrag.
3.4. Såfremt Duo Line ApS kræver det stiller køberen sikkerhed for opfyldelse af køberens forpligtelse over for Duo Line ApS. Sikkerheden stilles i overensstemmelse med AB18 § 10.
4. PRODUKTINFORMATION
4.1. Enhver produktinformation – uanset om den hidrører fra Duo Line ApS eller en af Duo Line ApS leverandører eller underentreprenører – herunder information om vægt, dimensioner, kapacitet eller andre tekniske data i katalog, beskrivelse, prospekt, annonce m.v., er at betragte som orienterende, og er kun forpligtende i det omfang, Duo Line ApS udtrykkeligt henviser hertil i tilbud og/eller ordrebekræftelse.
4.2. Specifikke krav fra køber er kun bindende i det omfang, de er skriftligt bekræftet af Duo Line ApS. Der leveres kun kvalitetssikringsmateriale, datablade og anden dokumentation for Serviceydelsen, hvis det skriftligt er aftalt eller følger af ufravigelige lovkrav.
5. FORHOLD TIL MYNDIGHEDER
5.1. Køber sørger for nødvendig godkendelse af projektet og afholder udgifterne hertil, herunder udarbejdelse af nødvendigt materiale.
6. LEVERING/FORSENDELSE
6.1. Produktleveringen sker ab Duo Line ApS’ adresse, såfremt der ikke foreligger anden skriftlig aftale. Forsendelsen sker på købers regning og risiko. Dersom Duo Line ApS ikke har modtaget nogen skriftlig instruks for forsendelse, vælges transportmiddel af Duo Line ApS.
7. LEVERINGSTID
7.1. De i tilbud og ordrebekræftelse opgivne leveringstider overholdes så vidt muligt. Duo Line ApS påtager sig intet ansvar for følgerne af en evt. forsinkelse, og en sådan giver ikke køber ret til at hæve købet, hvis levering finder sted inden 13 uger efter den oprindelige fastsatte leveringstid.
7.2. Duo Line ApS er ikke ansvarlig for følgerne af en forsinkelse, selvom denne måtte skyldes grov eller simpel uagtsomhed, og selvom forsinkelsen strækker sig ud over den fastsatte leveringstid med tillæg af ovennævnte antal uger.
7.3. Såfremt køber vil gøre dagsbodskrav, ophævelse eller andre krav gældende over for Duo Line ApS skal hjemlen hertil udtrykkeligt være aftalt imellem parterne i forbindelse med den oprindelige indgåelse af aftale. Såfremt dette ikke er sket, kan køber ikke gøre nogen krav gældende som følge af forsinkelse.
7.4. MONTERING
7.5. Det er en betingelse for montering, at der er fri og uhindret adgang til monteringsstederne, både inde og ude og alle relevante adgangsveje skal kunne benyttes, inkl. elevator. Udenoms arealer skal være med underlag, alternativt skal der udlægges køreplader.
7.6. Der skal være lovlige bestående elinstallationer og alle relevante installationer (strøm, vand og afløb) skal være funktionsdygtige på monteringsdatoen.
7.7. Hvis ikke der kan foretages montering som aftalt og dette skyldes købers forhold er køber ansvarlig for eventuelle skader, tyveri, bortkomst eller lignende ved det leverede.
7.8. Emballage tages ikke retur, uanset om denne er beregnet særskilt eller ej.
8. IMMATERIELLE RETTIGHEDER
8.1. Enhver form for information, som ikke er offentlig tilgængelig, herunder tegninger og tekniske dokumenter, overdraget af Duo Line ApS til køber skal forblive Duo Line ApS ejendom og skal behandles fortroligt af køber.
9. BETALING
9.1. Gældende betalingsbetingelser fremgår af tilbud, ordrebekræftelse og faktura. Betaling sker, hvis ikke andet er aftalt, netto 8 dage fra fakturadato.
9.2. Køber er ikke berettiget til at tilbageholde betalinger på grund af eventuelle modkrav, som Duo Line ApS ikke har anerkendt.
9.3. Ved betaling efter den oplyste betalingstermin har Duo Line ApS ret til rente af det forfaldne beløb, ved erhverv 2,0% og private 0,6% pr. måned fra forfaldsdato og til betaling sker.
9.4. Såfremt køber ikke overholder fastlagte betalingsterminer, er Duo Line ApS ikke forpligtet til yderligere levering/udførelse af arbejde, og Duo Line ApS er endvidere berettiget til at ophæve eller kræve forudbetaling, og/eller gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
9.5. Dersom varer, der ifølge aftale eller kontrakt skal leveres til bestemt tid, ikke rettidigt aftages, er købesummen forfalden til betaling, når leverancen meldes færdig til levering. Varer, som ikke rettidigt aftages og betales af køber, kan Duo Line ApS efter valg lade bortsælge for købers regning efter advis til køber, eller oplægge varerne for købers regning, således at køber skal betale de med oplagringen forbundne omkostninger samt rentegebyr som forannævnt, indtil betaling. Ved oplagring henligger varerne for købers risiko.
9.6. Ved manglende betaling sendes der rykkerskrivelse ud med for tiden pålydende gebyr for erhverv kr. 310,- excl. moms og for private kr. 100,-.
10. EJENDOMSFORBEHOLD
10.1. Det leverede forbliver Duo Line ApS’ ejendom, indtil betaling er lagt fuldt ud.
10.2. Såfremt produktet er solgt med henblik på senere at blive indbygget i/eller sammenføres med andre genstande, omfattes leverede produkter ikke af ejendomsforbeholdet, når indbygningen eller sammenføjningen har fundet sted.
10.3. Ved omdannelse eller bearbejdning af produkter opretholdes ejendomsforbeholdet således, at produkterne omfatter den, omdannede eller bearbejdede genstand i et omfang svarende til den værdi, produkterne repræsenterede ved salget.
11. RETURVARER
11.1. Returnering af varer kan kun ske efter forudgående skriftlig aftale. Godtgørelse sker til fakturapris, hvis Duo Line ApS enten ved fejlekspedition eller på grund af fabrikationsfejl er skyld i, at en returnering er nødvendig. I andre tilfælde må returnering ske franko, og modtages varerne i hel og ubeskadiget tilstand, krediteres fakturabeløbet -20 %. Såfremt returnerede varer ikke er fejlfri, debiteres køber for reparationen.
11.2. Returnering forudsætter, at varerne kan forventes afhændet til anden side. Såfremt dette ikke er muligt, forbeholder Duo Line ApS sig retten til at afvise returnering.
12. REKLAMATIONER
12.1. Eventuelle reklamationer over mangler eller andre straks synlige mangler må ske inden 8 dage efter modtagelsen for at være rettidige. For rekvirerede servicebesøg, der ikke er motiveret af mangler ved det leverede, er Duo Line ApS berettiget til godtgørelse.
13. MANGLER
13.1. Varer der er behæftet med konstruktions-, fabrikations- eller materialefejl, repareres eller om leveres hurtigst muligt inden for normal arbejdstid.
13.2. Reklamationsfristen regnes fra det tidspunkt, hvor levering er foretaget, dog ikke senere end 12 måneder efter leveringen. Reklamationer senere end 12 måneder efter levering anses altid for fremsat for sent.
13.3. De med reparationen eller ombytningen forbundne transport- og forsikringsomkostninger, herunder eventuelle rejseomkostninger, opholdsudgifter etc., såvel som eventuelle omkostninger i forbindelse med demontering og montering afholdes af køber. Reparation kan ikke føre til nogen form for erstatningspligt for tab som følge af forsinkelse.
13.4. Såfremt køber har foretaget indgreb i det leverede, bortfalder enhver ret til at gøre mangels krav gældende overfor Duo Line ApS, med mindre køber kan bevise, at indgrebet ikke har tilknytning til den foretagne reklamation. Ligeledes stilles det som krav, at Duo Line ApS forestår serviceringen af det leverede for at reklamationsretten bibeholdes.
14. ANSVAR
14.1. Enhver ordre er noteret under forbehold af strejke, lockout, krig og krigsførelse samt anden force majeure, herunder forsinkelse eller mangler som følge af Duo Line ApS’ leverandører.
14.2. Duo Line ApS er uden ansvar for forsinkelser eller forhindringer som skyldes force majeure eller andre forhold, der unddrager sig selskabets indflydelse eller kontrol, herunder manglende oplysninger fra købers side jf.
§13.1. Køber kan således ikke kræve erstatning eller fremsætte andre krav som følge heraf.
14.3. Ved forsinkelse som følge af §§ 13.1. og 13.2. er Duo Line ApS berettiget til, men ikke forpligtet til, at annullere ordrer eller udskyde aftalt tidspunkt for levering. Køber kan således ikke ophæve aftalen, bortset ved overskridelse af 13 ugers fristen i § 6.1. Såfremt Duo Line ApS udsætter leveringstiden skal dette meddeles køber uden ugrundet ophold.
14.4. Duo Line ApS’ erstatningsansvar ved ansvarspådragende forsinkelse, mangler eller skader omfatter ikke mistet fortjeneste / avancetab, tidstab, eller andre indirekte tab, samt tab af data.
14.5. I det tilfælde Duo Line ApS har tegnet en forsikring der eventuelt dækker ovennævnte tab opstået som følge af en mangel/defekt/fejl ved et leveret ikke-seriefremstillet elektrisk produkt/anlæg eller en el-relateret arbejdsydelse kan dette oplyses ved forlangende.
15. ANSVAR FOR MATERIELLETS SKADEFORVOLDELSE
15.1. Duo Line ApS er ansvarlig jf. produktansvarslovens bestemmelser. For alle øvrige krav fraskriver Duo Line ApS sig ethvert ansvar.
15.2. Duo Line ApS’ erstatningsansvar ved såvel simpel som grov uagtsomhed er beløbsbegrænset til det beløb som dækkes af Duo Line ApS’ ansvarsforsikring.
15.3. I den udstrækning, Duo Line ApS måtte blive pålagt erstatningsansvar over for tredjemand, er køberen forpligtet til at holde Duo Line ApS skadesløs. Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatningsansvar i henhold til dette punkt, skal denne part straks underrette den anden herom. Duo Line ApS og køberen er gensidigt forpligtet til at lade sig sagsøge ved den domstol eller voldgiftsret, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod en af dem på grundlag af en skade, som påstås forårsaget af materiellet. Duo Line ApS er aldrig ansvarlig for skader, der opstår i forbindelse med levering af immaterielle ydelser (f.eks. service, tjenesteydelser, arbejdsydelser eller lignende).
15.4. Duo Line ApS ansvar for person- og tingskade er endvidere begrænset til 10 mio. kr.
16. TRANSPORT AF RETTIGHEDER OG FORPLIGTELSER
16.1. Duo Line ApS er berettiget til at overdrage samtlige rettigheder og pligter i henhold til aftalen til tredjemand. Køber er ikke berettiget hertil, medmindre der foreligger accept heraf fra Duo Line ApS.
17. TVISTER
17.1. Tvister mellem Duo Line ApS og køberen afgøres ved retten i den retskreds, hvor Duo Line ApS har sit forretningssted eller ved et andet værneting, som Duo Line ApS bestemmer. Duo Line ApS kan alternativt bestemme, at tvister, som måtte opstå skal afgøres ved voldgift ved Voldgiftsinstituttet efter de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler herom, som er gældende ved indledningen af voldgiftssagen.
DuoLine ApS
Vadehavsvej 1
6852 Billum
Telefon: 75 27 21 21
Email: duoline@duoline.dk